Als je voor je nieuwe bedrijf of product een merknaam gaat bedenken zul je waarschijnlijk snel gaan denken aan namen die beschrijven wat je dienst of product is of aanbied. Als je merkbescherming wilt verkrijgen op je nieuwe merknaam dan kan dit echter slecht uitpakken. Een vereiste voor een merkrecht is dat het merk onderscheidend vermogen heeft. Dit betekend onder andere dat je naam niet beschrijvend mag zijn.
Als ondernemer is het beschermen van je merk essentieel in een competitieve markt. In de Benelux, bestaande uit België, Nederland en Luxemburg, zijn er verschillende stappen die je moet nemen om ervoor te zorgen dat je merk beschermd is tegen inbreuk en namaak. In een aantal blogs bespreek ik wat voor jou als ondernemer de belangrijkste aspecten zijn van merkbescherming in de Benelux. Deze keer duiken we in het vereiste van een onderscheidende naam te kiezen.
Een naam of logo moet onderscheidend vermogen bezitten om als merk te kunnen worden geregistreerd en om zijn functie als identificatiemiddel van producten of diensten te vervullen. Maar wat betekent dit precies? Dit verwijst naar het vermogen van een merk om zich te onderscheiden van andere merken binnen dezelfde branche of industrie. Het houdt in dat het consumenten in staat stelt een product of dienst te identificeren als afkomstig van een bepaalde onderneming.
Een naam kan van huis uit voldoende onderscheidend zijn. Dit noemen we intrinsiek onderscheidend vermogen: Dit verwijst naar het inherente vermogen van een merk om zich te onderscheiden. Merken die van nature uniek, origineel en creatief zijn, hebben vaak intrinsiek onderscheidend vermogen. Bijvoorbeeld, een fantasienaam die geen beschrijvende elementen bevat, zoals ODIDO voor telecomdiensten. Maar denk bijvoorbeeld ook aan bestaande termen die niets zeggen over de achterliggende producten, zoals bijvoorbeeld de Griekse Godin “Nike” niets zegt over sneakers. Deze merken hebben een hoog intrinsiek onderscheidend vermogen.
Ook is het mogelijk dat er sprake is van verworven onderscheidend vermogen. Een naam heeft dan in de loop van tijd onderscheidend vermogen verkregen door intensief gebruik. Dit wordt verworven onderscheidend vermogen of wel inburgering genoemd. Een voorbeeld hiervan is “HAVE A BREAK”, ook zonder KITKAT zal de consument direct denken aan de chocoladereepjes van Nestlé. Merken die alleen beschrijvende termen bevatten die verwijzen naar de kenmerken, kwaliteiten of eigenschappen van de producten of diensten waarvoor ze worden gebruikt, hebben over het algemeen geen onderscheidend vermogen. Bijvoorbeeld: het woord “snel” voor een bezorgdienst zou beschrijvend zijn voor de snelheid van de service en zou daarom geen onderscheidend vermogen hebben zonder toegevoegde elementen. Zulke merknamen zullen vaak ook niet (behoudens bewijs van inburgering) als merk worden geaccepteerd door het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom.
Zoals aangegeven is onderscheidend vermogen van cruciaal belang voor een succesvolle merkaanvrage. Indien het Benelux Bureau van mening is dat een naam onvoldoende onderscheidend is, zal de naam als merk worden geweigerd. Er kan dan ook niet op basis van merkinbreuk worden opgetreden tegen derden partijen die een overeenstemmende naam gebruiken voor soortgelijke producten of diensten. Soms kan op basis van andere rechten (zoals handelsnaamrechten) nog actie ondernomen worden.
Daarnaast geldt, hoe groter het onderscheidend vermogen hoe groter de beschermingsomvang. Met een sterk merk (een merk met een grote(re) beschermingsomvang) kan je vaak sneller en makkelijker optreden tegen merkinbreuk. Het is dus heel belangrijk om van tevoren goed na te denken over wat voor soort naam je kiest. De naam moet niet alleen vanuit marketingoogpunt pakkend zijn, maar moet ook nog als merk beschermd kunnen worden.
Het is aan te raden aan ondernemers om bij het kiezen van een merknaam zorgvuldig te overwegen of deze voldoende onderscheidend is om te worden beschermd en erkend door consumenten.
Heb je vragen of zoek je hulp bij het kiezen van een onderscheidende merknaam, neem contact met ons op voor vrijblijvend advies.
Wil je meer weten over merkbescherming in de Benelux? Neem gerust contact op voor een persoonlijk advies. Je kunt ons bereiken op 040-3032148, via e-mail op info@lioc.nl of stuur ons hier een bericht.
Foto door Hein Gijsbers